Translate site

Konsumentvägledning

Konsumentvägledaren ger service i konsumentfrågor till såväl konsumenter som näringsidkare i Lindesbergs kommun.

Du kan få hjälp med bl.a.

  • Information före köp av varor och tjänster.
  • Råd efter köp av varor och tjänster som inte motsvarar vad som utlovats.
  • Information om konsumenträtt till konsumenter, skolor, föreningar och näringsliv.

Aktuell information till konsumenter och näringsidkare

  • 2017-01-27

    Hjälp för konsumenter

    Vägledning i konsumentfrågor för konsumenter och näringsidkare hittar du på Hallå konsuments hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Varning för telefonbedrägerier med BankID

Flera storbanker, däribland Nordea, går nu ut och varnar sina kunder för telefonbedragare. Personer ringer upp, utger sig för att vara banken och försöker förmå kunderna att logga in med sina BankID och därmed ge brottslingarna tillgång till deras konton. Du ska aldrig använda BankID på uppmaning av någon som ringer upp dig. Följer du det rådet kan du inte bli utsatt för de här brotten.

Läs mer på konsumenternas.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Var vaksam på ”reaklippen” under Black Friday

Många butiker lockar med låga priser inför Black Friday den 24 november och Cyber Monday den 27 november. Men för att det ska få lov att kallas rea så krävs det att butikerna följer reglerna.

Enkelt uttryckt får man inte lov att locka med låga priser om priserna inte är låga och det är varor man inte har, säger Niclas Ernebratt, jurist vid Konsumentverket.

Med det menas dels att butiken ska ha haft varorna i sitt utbud under en längre tid och att priserna ska vara rejält nedsatta. Dels att reavarorna finns i ett antal som butiken bedömer motsvarar efterfrågan.

Läs mer på konsumentverket.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Få konsumenter känner till sina rättigheter!

Lagen ger konsumenter ett starkt konsumentskydd. Men för att kunna använda sina rättigheter behöver konsumenter känna till dem. Där finns det stora brister i dag. Det visar en ny undersökning från Konsumentverket.

Undersökningen visar bland annat detta:

  • 4 av 5 konsumenter vet inte hur länge de har på sig att reklamera (3 år).
  • 7 av 10 vet inte vad de har rätt till när de reklamerar (säljaren avgör hur felet ska rättas till).
  • 4 av 10 hade reklamerat oftare om det hade känt till att de hade 3 år på sig att reklamera.
  • 6 av 10 vet inte att det är frivilligt för en säljare att lämna garanti på en vara.
  • Varannan konsument vet inte hur lång ångerrätten är när de handlar på nätet (14 dagar).
  • 7 av 10 tror att de alltid har ångerrätt när de handlar på nätet (det finns flera undantag, till exempel för resor och hotellövernattningar).
  • Bara 1 av 4 vet hur de ska göra för att använda sin ångerrätt (konsumenten kan själv välja hur hen ska kontakta säljaren)

Läs mer på konsumentverket.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

KO stämmer Seniortelefoni

Seniortelefoni ringer upp äldre personer och ger sken av att erbjuda en pensionärsrabatt på deras ordinarie fasta telefonabonnemang. Företaget struntar i om den som svarar har svårt att höra eller förstå vad som sägs. Säljarna informerar ytterst knapphändigt om ångerrätten och företaget skickar ut fakturor för något som de uppringda inte har beställt.–Vi tycker att det är mycket allvarligt att ett företag agerar så här mot äldre. Det är oseriöst och rent av hänsynslöst. Därför vill vi att domstolen agerar både mot företaget och personen bakom, säger Carolina Andersson, processråd hos Konsumentombudsmannen, KO.

Läs mer på konsumentverket.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Så klarar du maten i rötmånadstider!

Varma sommardagar och rötmånad – då är det extra viktigt med kyla och bra hygien. Tänk på några viktiga saker så slipper du magsjuka i sommar.

I slutet av juli börjar den varma och fuktiga period vi traditionellt kallar rötmånaden. Men det är egentligen vädret som avgör om det är rötmånad för maten eller inte. Varma och fuktiga dagar trivs bakterier och mögel som kan göra oss sjuka allra bäst. Just i år är dessa råd extra viktiga då färsk kyckling innehåller mer bakterier (campylobacter) än vanligt.

Läs mer på livsmedelsverket.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Fidget spinners stoppas i tullen

I samarbete med Tullverket har Konsumentverket stoppat 30 sändningar med totalt cirka 45 000 fidget spinners under ett fåtal dygn. Sändningarna har stoppats på grund av att leksakerna saknar eller misstänks ha falsk CE-märkning.

Läs mer på konsumentverket.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Uppgifter om tävlingar via SMS, e-post, telefonsamtal och Facebook

Många ICA-kunder har hört av sig att de har fått telefonsamtal, mail, sms eller förfrågningar på Facebook om att de har vunnit pengar på ICA. ICA står inte bakom denna typ av erbjudande, undersökning eller samtal.

läs mer på ica.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Drunkningsrisk med uppblåsbara flytvästar

Uppblåsbara flytvästar har blivit populära bland båtfolk. Men om inte serviceschemat för västarna följs riskerar de att inte lösa ut och risken för drunkning är då överhängande.

Läs mer på konsumentverket.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Polisen varnar

Svara inte på ett utländskt nummer om du inte väntar samtal. Privatpersoner har de senaste dagarna tipsat polisen efter att fått okända samtal från ett utlandsnummer som börjar på +252.

Tänk på det här vid samtal från utlandsnummer:

  • Svara inte på ett utländskt nummer om du inte förväntar dig ett samtal.
  • Om du har ett missat samtal som inleds med ett utlandsnummer bör du inte ringa upp.

Läs mer på polisen.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Dom mot Adresstjänst – riskerar miljonvite

Företaget marknadsför adressändringar på nätet, men istället för att vara en kostnadsfri tjänst, har konsumenterna fått faktura för en tilläggstjänst som de inte själva valt.

Patent- och marknadsdomstolen ser mycket allvarligt på företagets brott mot marknadsföringslagen. Den konstaterar att tjänsterna som företaget marknadsför inte har det innehåll eller ger det skydd som påstås. Webbplatsen ger intrycket att det går att göra en flyttanmälan direkt på nätet genom att fylla i ett webbformulär, men det enda som händer är att företaget skickar ut Skatteverkets kostnadsfria blanketter som konsumenten själv får fylla i och skicka in. Domstolen konstaterar också att företagets tilläggstjänst inte innebär något som helst skydd mot ID-stölder.

Läs mer på konsumentverket.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Pointworld polisanmält

Den 24 mars meddelande Danmarks konsumentombudsman att de polisanmält företagen Pointworld, LetsSayIt och Lotto24 för vilseledande marknadsföring. Pointworld är ett företag som riktar sin marknadsföring även till svenska konsumenter.

Konsumenter som framfört klagomål mot Pointworld har fått ett kampanjerbjudande i mejl eller via annonser på nätet på en surfplatta, kamera eller ett presentkort i en dagligvarubutik för 29 kronor.

I erbjudandet framgår det med liten eller otydlig text att konsumenten även tecknar sig på ett abonnemang när denne tackar ja. Konsumenten betalar kampanjerbjudandet på 29 kronor med sitt bankkort. Därefter använder företaget kortuppgifterna för att dra 399 kronor varje månad.

Läs mer på konsumenteuropa.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Varning för bedragare i Skatteverkets namn

Skatteverket har upptäckt en falsk kundportal på Facebook som utger sig för att vara Skatteverket.

Som alltid i deklarationstider passar bedragare på att komma åt privatpersoners uppgifter och pengar. Nu senast har vi upptäckt en falsk kundportal på Facebook som kopierat Skatteverkets grafiska profil och varumärke.

Läs mer på skatteverket.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Råd och Rön

Vet du om att Råd och Rön gör tester på produkter som du som konsument kan ta del av? För bara 45 kr kan du köpa ett test om t ex damsugare, sommardäck eller skruvdragare. Du kan även låna Råd och Rön på biblioteken helt gratis!

Läs mer på radron.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Ny branschöverenskommelse för camping

Brukar du campa i Sverige? Då kan det vara bra att veta att SCR Svensk Camping och Konsumentverket nu är överens om vilka regler som gäller på området.

I branschöverenskommelsen kan du läsa vilka rättigheter och skyldigheter du som campare har och vad som gäller för företaget som driver campingen.

–Det är till exempel tydligare nu vad som gäller om du behöver boka av din vistelse. Vi hoppas att det här ska vara till god hjälp för både företagare och konsumenter, säger Daniel Gustafsson, jurist på Konsumentverket.

Läs mer på konsumentverket.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Många anmälningar mot hurmycket.com

Förra året tog Konsumentverket, Hallå konsument och Konsument Europa emot 590 anmälningar mot hurmycket.com. Fram till och med februari i år har 161 anmälningar kommit in mot företaget. Konsumentverket uppmärksammar nu om att sajtens tjänster inte är gratis.

Många konsumenter har värderat sin bil på internet genom olika tjänster i tron om att det är gratis, vilket det inte är. Hurmycket.com skickar efter värderingen en faktura på 88 Euro, 845 kronor. En värdering som bygger på konsumentens egna uppgifter om fordonet.

Läs mer på konsumentverket.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Konsument Europas 10 tips om piratkopior på nätet

Vill du vara säker på att du inte köper förfalskade eller andra olagliga produkter? Kolla in Konsument Europas 10 tips om hur du undviker att köpa piratkopior.

Läs mer på konsumenteuropa.selänk till annan webbplats

Företaget Vivamondo

Företaget Vivamondo, som säljer skönhetsprodukter på webben, har dömts av Patent- och marknadsdomstolen.

Många konsumenter har råkat ut för att beställa produkter som sedan aldrig har levererats. De har inte heller fått pengarna tillbaka.

Konsumentombudsmannen, KO, stämde även bolaget för att använda närmast medicinska påståenden om en rad hudkrämer – påståenden som företaget inte kunnat styrka.

Läs mer på konsumentverket.selänk till annan webbplats

Nedläggningen av kopparnätet används för att lura äldre

Om du blir uppringd av en säljare som säger att nätet ska läggas ner så är Telekområdgivarnas råd att du kontrollerar sanningshalten i påståendet innan du bestämmer dig. Genom att antingen titta på Telias webbplats eller ringa till Telekomguiden på 010-130 79 00 så kan du få svar på om du bor i ett område där kopparnätet ska bytas ut i närtid.

Läs mer på telekomradgivarna.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Konsumentverket uppmärksammar butikers olagliga kortavgifter.

Konsumentverket uppmärksammar olagliga kortavgifter Publicerad 31 januari 2017 Det är förbjudet att ta en avgift för kortbetalning. Trots det finns det butiker som tar extra betalt när du betalar med kort.

Läs mer på konsumentverket.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Nix - nu blir det ändring

Nix skulle hålla telefonförsäljare borta. Men skyddet har urholkats. - Bland de oseriösa företagen finns telefonförsäljare som direkt vänder sig till äldre, säger generaldirektören Cecilia Tisell på Konsumentverket.
När branschföreningen Nix Telefon startade kunde kunderna registrera sig för att slippa bli störda av telefonförsäljare. Många är nixade idag, men blir ändå uppringda. Efter snart tio månaders förhandling bryter nu Konsumentverket samarbetet med Nix-registret.

Bolagsupplysningen.se är inte en tjänst hos Bolagsverket

 Många företagare har fått brev från företaget Bolagsupplysningen.se med erbjudande att lägga till företagsuppgifter på Bolagsupplysningens webbplats.

Den som tackar ja accepterar enligt det finstilta att betala nästan 5 000 kronor per år i två år, en period som förlängs med 12 månader om den inte sägs upp i tid.

Det är inte Bolagsverket som står bakom detta brev. Det har ingenting alls med Bolagsverket att göra.

Vintern 2017 skickar Bolagsupplysningen åter igen ut en ny version av sin myndighetsliknande blankett som vilselett tusentals företagare.

Läs mer på www.bolagsverket.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Uppdaterad: 2017-11-21 

Kontakt

För telefonrådgivning och bokning av besök, ring

Rosmarie Haapala
Telefon

0581-814 75

Besökstid
För spontanbesök träffas jag säkrast
Tisdagar 14.00-16.00

Besöksadress
Järnvägsgatan 2A
Lindesberg

Omboende.se

Prenumerera på information till konsumenter och näringsidkare