Befrielse från sophämtning

Om du har en fastighet som ingen använder kan du ansöka om uppehåll i avfallshämtning. Är det en fastighet som används med det finns förutsättningar för att själv omhänderta allt avfall som uppstår kan du ansöka om befrielse från hämtning av hushållsavfall.

Tillfälligt uppehåll i avfallshämtning

Tillfälligt uppehåll i hämtning av matavfall, restavfall och hämtning av förpackningar kan medges om du skickat in en anökan som innehåller de uppgifter vi behöver. Vilka uppgifter vi behöver framgår i ansökan, här finns några exempel:

  • Hur länge önskar du uppehåll. Perioden för uppehåll behöver vara mer än tre månader, men inte längre än två år.
  • Anledning till uppehåll. Fastigheten får inte användas i syfte att bo eller uppehålla sig.
  • Kund och kontaktuppgifter.


Befrielse från skyldigheten att överlämna avfall till kommunen

För att du ska få befrielse från hämtning av hushållsavfall ska följande förutsättningar vara uppfyllda:

  • Det ska finnas möjlighet och utrymme att själv omänderta de avfallsslag som uppstår på fastigheten, exempelvis matavfall, restavfall, förpackninsavfall eller grovavfall.
  • Du ska ha kunskap om vad hushållsavfall är och hur det sorteras.

Följande ingår när vi bedömer din ansökan:

  • Bostadstyp permanent eller fritidsboende.
  • Antal besöksdagar.
  • Antal personer.
  • Antal övernattningar.
  • Antal övernattningar i sträck.
  • Din kunskap om hushållsavfall.

Avgifter

Handläggning

När du skickar in din ansökan får du betala en avgift för handläggning av ärendet. Det gäller både om du får ett godkännande eller ett avslag. Det är olika avgifter beroende på om du ansöker om tillfälligt uppehåll eller om ärendet gäller befrielser. Avgift för tillfälligt uppehåll framgår av Avfallstaxan.

Fast avgift

När din ansökan blir godkänd är det hämtningsavgiften du inte behöver betala.

Alternativ till befrielse från hämning av hushållsavfall

Du har möjlighet att förändra ditt abonnemang genom att dela sopkärl med en granne. Du kan också välja att ditt avfall ska hämtas mer sällan.

Kontakt samhällsbyggnadsförvaltningen

0581-55 00 40

Telefontider

  • Vardagar 10-12 och 13-15.
  • Dag före helgdag 10-12.

Akuta ärenden utanför telefontid

019-14 76 42

Besöksadress och besökstider

Prästgatan 6 i Lindesberg

  • Vardagar 10-12 och 13-15.
  • Dag före helgdag 10-12.

Mejla

Samhallsbyggnad@lindesberg.se

Skicka brev

Samhällsbyggnadsförvaltningen

711 80 Lindesberg

 

Text

Senast uppdaterad