Information till dig som företagare om insamling av returpapper.
Tidningar (returpapper) från hushåll, fastigheter och verksamheter lämnar du till återvinningsstationen eller där det finns insamling vid bostaden eller verksamheten.
Lindesbergs kommun ansvarar för att hanteringen blir rätt vilket innebär att endast företag godkända av kommunen får erbjuda så kallad fastighetsnära insamling av returpapper.
För dig som fastighetsägare innebär det att du behöver säkerställa att företaget som hämtar returpapper ingår i kommunens auktoriseringssystem, annars behöver du välja en annan entreprenör.
Endast antagna insamlingsentreprenörer får åta sig uppdrag från fastighetsägare och verksamheter. Auktorisationssystemet gäller från 1 januari 2022 till 31 december 2023 med möjlighet till förlängning i 12 månader.
Avtalet mellan fastighetsägare och insamlingsentreprenör får inte omfatta längre tidsperiod.
Returpapper är:
Kuvert sorteras separat.
Ansök om auktoriseringsavtal Länk till annan webbplats.
Ragn-Sells
Stena Recycling
Nora Lindefrakt