Hitta på sidan

Om anpassade skolformer

Utbildningen syftar till att ge elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) en anpassad utbildning utifrån sina egna förutsättningar.

Utbildningen i anpassade skolformer ska ge eleverna en god grund för att aktivt kunna delta i samhället och för att kunna fortsätta att utbilda sig.

Verksamheten består av:

  • Lindbacka anpassad grundskola
  • Lindeskolan anpassad gymnasieskola

Båda skolorna leds av samma rektor.

Vision

Jag kan, jag vill, jag vågar - nyckeln till utveckling och lärande för livet!

Verksamhetsidé

Anpassade skolan i Lindesberg har en lärmiljö med struktur, värme och ut­maningar som ger eleverna goda förutsättningar att möta framtiden.

Vi skapar en lärmiljö där eleven:

  • känner trygghet och bemöts med respekt, glädje och meningsfullhet
  • erbjuds en tydlig struktur och en anpassad arbetsmiljö
  • möter personal som har positiva förväntningar och ger uppmuntran.

Vi lägger stor vikt vid kommunikation och samspel:

  • Alla har rätt till kommunikation och att utvecklas i det sociala samspelet.
  • Eleven ges möjlighet att utveckla sin kommunikationsförmåga.
  • Vi samarbetar och lär av varandra och allas erfarenheter.

Vårt mål är elevens självständighet:

  • eleven ges förutsättningar för att hantera och finna lösningar på olika situationer
  • alla har inflytande över sitt lärande och uppmuntras till att ta initiativ och komma med egna förslag
  • eleven arbetar så självständigt som möjligt i så många situationer som möjligt för ett rikare och aktivt liv under skoltiden och efter skolans slut.

Plan mot diskriminering och kränkande behandling Pdf, 717 kB.

Kontakt

Rektor

Malin Rohde

0581-811 81

malin.rohde@lindesberg.se

Senast uppdaterad