Hitta på sidan
Om anpassade skolformer
Utbildningen syftar till att ge elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) en anpassad utbildning utifrån sina egna förutsättningar.
Utbildningen i anpassade skolformer ska ge eleverna en god grund för att aktivt kunna delta i samhället och för att kunna fortsätta att utbilda sig.
Verksamheten består av:
- Lindbacka anpassad grundskola
- Lindeskolan anpassad gymnasieskola
Båda skolorna leds av samma rektor.
Vision
Jag kan, jag vill, jag vågar - nyckeln till utveckling och lärande för livet!
Verksamhetsidé
Anpassade skolan i Lindesberg har en lärmiljö med struktur, värme och utmaningar som ger eleverna goda förutsättningar att möta framtiden.
Vi skapar en lärmiljö där eleven:
- känner trygghet och bemöts med respekt, glädje och meningsfullhet
- erbjuds en tydlig struktur och en anpassad arbetsmiljö
- möter personal som har positiva förväntningar och ger uppmuntran.
Vi lägger stor vikt vid kommunikation och samspel:
- Alla har rätt till kommunikation och att utvecklas i det sociala samspelet.
- Eleven ges möjlighet att utveckla sin kommunikationsförmåga.
- Vi samarbetar och lär av varandra och allas erfarenheter.
Vårt mål är elevens självständighet:
- eleven ges förutsättningar för att hantera och finna lösningar på olika situationer
- alla har inflytande över sitt lärande och uppmuntras till att ta initiativ och komma med egna förslag
- eleven arbetar så självständigt som möjligt i så många situationer som möjligt för ett rikare och aktivt liv under skoltiden och efter skolans slut.
Plan mot diskriminering och kränkande behandling Pdf, 717 kB.
Kontakt
Rektor
Malin Rohde
Senast uppdaterad