Skolor firade med festlig Nobellunch

Biträdande rektor Ida Mellstig utklädd till drottning och biträdande rektor Ingela Hindemith utklädd till kung.

Biträdande rektor Ida Mellstig som drottning och biträdande rektor Ingela Hindemith som kung.

Den 10 december firas Nobeldagen till minne av den svenske uppfinnaren och ingenjören Alfred Nobel som dog 1896. Flera skolor i kommunen uppmärksammade dagen med en festlig Nobellunch.

Finlunch, prisutdelning och kungligt besök

Idag fredag har flera av kommunens skolor firat Nobeldagen med festlig lunch och prisutdelning. Vissa skolor fick även högtidligt besök av "kungen" och "drottningen".

På Björkhagaskolan serverades kycklingfile, klyftpotatis och bearnaisesås. Borden var dukade med rosor och eleverna fick dricka sockerfri läsk till lunchen. Till efterrätt hade årskurs 6 bakat rulltårta som lärare och elever fick kalasa på i sina klassrum. Klasslärarna fick också äran att dela ut Nobelpris till elever i sina respektive klasser.

Firandet var mycket uppskattat bland eleverna som hade fått klä upp sig dagen till ära.