Sverigefinnarnas dag 24 februari

Den sverigefinska flaggan fladdrar i vinden.

I dag, 24 februari, firar vi sverigefinnarnas dag. Vi hissar den sverigefinska flaggan utanför kommunhuset och bjuder på bakelser på våra vård- och omsorgsboenden.

Den 24 februari är sverigefinnarnas dag och vi firar dagen med att hissa den sverigefinska flaggan. Vår finsktalande stödperson gör i dag, tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Tomas Klockars, besök på våra vård- och omsorgsboenden, där flera sverigefinnar bor.

Varför 24 februari?

2011 utsågs 24 februari till Sverigefinnarnas dag. Syftet med dagen är att synliggöra den sverigefinska minoritetens historia, språk och kultur. 2012 beslutade Svenska akademin att dagen ska anges som sverigefinnarnas dag i akademialmanackan.

Sveriges största nationella minoritet

• Den andra december 1999 erkändes fem minoriteter i Sverige varav sverigefinnar är den största gruppen med över 700 000 personer.
  • 2010 kom lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk.
  • Sedan ingår Lindesberg kommun i det finska förvaltningsområdet, vilket innebär att finskspråkiga kommuninvånare har särskilda rättigheter. Ungefär var tionde person i kommunen har finskt påbrå.

Sverigefinska flaggan

Den sverigefinska flaggan har funnits sedan 2014 och är designad av Andreas Jonasson. Flaggan innehåller både Sverige och Finlands färger - vitt, blått och gult.