Det är dags att ansöka om skolskjuts

Foto: Region Örebro län/Alexander von Sydow
Från den 11 mars kan du ansöka om skolskjuts inför läsåret 2025–2026. Du som till hösten har barn i någon av kommunens grundskolor eller anpassad skola behöver göra din ansökan senast den 4 april.
Vem behöver ansöka om skolskjuts?
Alla vårdnadshavare med barn i kommunens grundskolor, anpassad grundskola eller anpassad gymnasieskola som har behov av skolskjuts, måste ansöka.
Vårdnadshavare och myndiga elever i gymnasieskola ska inte ansöka om skolskjuts. Däremot kan du eller din ungdom ha rätt till elevresa. Du hittar mer information på vår webb via länken nedan:
När ska jag ansöka?
Under perioden 11 mars – 4 april 2025 kan du ansöka om skolskjuts för läsåret 2025–2026. För att din ansökan ska kunna hanteras och planeras i tid till skolstarten i augusti måste din ansökan vara inne senast den 4 april.
Hur gör jag för att ansöka?
Du ansöker digitalt via e-tjänsten nedan. Du behöver e-legitimation för att kunna göra din ansökan.
skolskjuts.se/applicationportal/lindesberg Länk till annan webbplats.
Om du inte har e-legitimation finns en blankett att ladda ner från kommunens e-tjänsteportal.
etjanst.lindesberg.se/skolskjuts Länk till annan webbplats.
Hur hanteras mitt ärende?
När din ansökan har kommit in bedöms ditt barns rätt till skolskjuts. Efter bedömningen får du ett beslut i e-tjänsteportalen, det kommer en notis via e-post om det. Om din ansökan beviljas så planeras skolskjuts för ditt barn. När planeringen är klar får du ett nytt meddelande.
Om din ansökan avslås får du också ett meddelande. I beslutet står då motiveringen till avslaget. Där finns även information om hur du kan överklaga beslutet.
Om jag har frågor om min ansökan eller om skolskjutsen?
När du är inloggad i e-tjänsteportalen kan du använda meddelandefunktionen för att ställa frågor om ansökan, beslut eller ditt barns skolskjuts.
För mer information
Mer information om vilka regler som gäller för våra skolskjutsar:
Senast uppdaterad