Bildlärare Malin Lidner vinner årets pedagogiska pris

Bildlärare Malin Lidner och barn- och utbildningsnämndens ordförande Lillemor Bodman (M).
Ett stort grattis till Malin Lidner, bildlärare på Fröviskolan F-6, som är vinnare av läsårets pedagogiska pris. Priset delades ut av nämndordförande Lillemor Bodman (M) under Fröviskolans välbesökta skolavslutning.
Det var en märkbart chockad och rörd Malin Lidner som under måndagseftermiddagen fick ta emot årets pedagogiska pris på 25 000 kr. Prisutdelningen skedde mitt under Fröviskolans (F-6) skolavslutning och Malin fick gå upp på scen under applåder och hejjarop från elever, personal och föräldrar.
Skapande som pedagogiskt verktyg
Malin Lidner har arbetat som bildlärare och lärare i fritidshem på Fröviskolan F-6 i snart tio år. Enligt Malin kan skolans ämnen jämföras med olika öar i en sjö där bildämnet kan användas som broar för att knyta samman de olika ämnena. Genom att få möjligheten att använda sig av estetiska uttrycksätt kan elever få fördjupade kunskaper inom olika ämnesområden. Särskilt viktigt är det för de elever som har svårt att uttrycka sig i tal eller skrift, att de i stället får möjlighet att visa sina kunskaper genom skapande. Malin beskriver hur det stimulerar kunskapsutveckling och lust till lärande som, i sin tur, ökar elevernas måluppfyllelse.
Malin, varför ska andra pedagoger nominera sin kollega, sitt arbetslag eller sig själv till nästa års pedagogiska pris?
– Jag tycker det är viktigt att synliggöra det pedagogiska arbete som vi pedagoger gör i skolan. Att man får möjlighet att inspirera kollegor och sprida kännedom om nya arbetssätt som kan göra skillnad för barn och elevers lust till lärande och kunskapsutveckling.
Barn- och utbildningsnämndens motivering
"Denna lärare använder sitt ämne som ett kraftfullt verktyg för att stödja elevernas lärande i skolans alla ämnen. Genom att arbeta ämnesövergripande och erbjuda skapande uttrycksformer hjälper hon elever att knyta samman kunskaper, särskilt de som har svårt att uttrycka sig i tal eller skrift. På detta sätt ökar motivationen och måluppfyllelsen."
Senast uppdaterad