Frågor och svar om personligt ombud
Här hittar du vanlig frågor och svar om personligt ombud.
Klicka på den fråga du vill ha svar på, då visas svaret direkt under frågan.
Vem kan få ett personligt ombud?
Om du har en psykisk funktionsnedsättning, är 18-65 år och har stora svårigheter att klara din vardag. Du ska även ha omfattande behov av vård, stöd och service, då kan det vara möjligt att få stöd av ett personligt ombud.
Hur får jag kontakt med personligt ombud?
Du kontaktar oss själv eller ber någon att göra det åt dig. Du kan nå oss antingen via sms, telefonsamtal eller mejl. Du hittar våra kontaktuppgifter på sidan "Personligt ombud" samt i vår broschyr.
Vad gör personliga ombud?
Tillsammans med dig
- identifierar och formulerar vi vilka behov du har
- informerar vi om hur samhällets stöd och hjälp fungerar
- söker vi det stöd du önskar och har behov av.
Vem bestämmer om man får ett personligt ombud eller inte?
Vi personliga ombud gör en bedömning i varje enskilt fall. Personligt ombud är en möjlighet men ingen rättighet.
Vad avgör om man får ett personligt ombud?
Först tar vi ställning till om du har en betydande psykisk funktionsnedsättning. Om du på grund av den har stora svårigheter i din vardag och vill ha stöd för att förbättra din livssituation är personligt ombud en möjlighet.
Jag har en neuropsykiatrisk diagnos, kan jag få stöd av ett personligt ombud?
Du tillhör målgruppen vi arbetar med men en diagnos ger dig inte automatiskt rätten till ett ombud. Även personer utan diagnos är välkomna till oss. Vad som är ett måste är att man har en betydande psykisk funktionsnedsättning och att man på grund av den har stora svårigheter i sin vardag.
Varför säger ni ibland nej till uppdrag?
Det kan hända att vi säger nej till att göra vissa uppdrag tillsammans med dig. Eftersom vi fungerar som en lots till rätt hjälp så gör vi inte saker som andra professionella i ditt nätverk redan gör eller ska göra. Om du exempelvis behöver stöd kring din ekonomi hjälper vi dig att ansöka om det stödet.
Vi medverkar naturligtvis inte till sådant som vi bedömer direkt motverkar din återhämtning.
Hur lång tid måste jag vänta på att få träffa ett personligt ombud?
Efter att du kommit i kontakt med oss bokar vi in en träff inom två veckor för att boka in ett informationsmöte.
Vid det mötet får du träffa två ombud som ger dig information om vad ett ombud kan vara behjälpligt med och du får berätta vad du behöver stöd och hjälp med. Därefter får du bestämma om du vill ansöka om stöd.
Var kan vi träffas? Jag har svårt att ta mig till ert kontor, kan ni komma hem till mig istället?
Om du vill så träffas vi på vårt kontor, men vi kan även komma hem till dig om du hellre vill det. Vi kan också träffas på ett café, bibliotek eller hos någon myndighetsperson du brukar träffa.
Kostar det något att ha ett personligt ombud?
Nej, det kostar ingenting.
Har ni tystnadsplikt?
Ja vi har tystnadsplikt. Men vi är enligt lag tvungna att bryta tystnadsplikten om vi är oroliga över att minderåriga barn far illa, om ditt eller någon annans liv är i fara.
Blir jag registrerad och journalförd om jag har kontakt med personligt ombud?
Verksamheten har ingen journalplikt och du behöver inte lämna mer uppgifter om dig själv än du själv väljer. Vi för statistik över våra ärenden för att vi bland annat skall kunna veta hur många vi träffar, men det står inga namn eller personuppgifter, bara en kod i form av ett nummer.
Vi registrerar endast dina kontaktuppgifter: namn, födelseår, telefonnummer och adress. Detta för att kunna nå dig.
Enligt lagen GDPR (General Data Protection Regulation) får du lämna samtycke till registrering av dessa uppgifter vid ansökningstillfället.
Hur länge kan man ha hjälp av ett personligt ombud?
Utifrån ditt uppdrag kan tiden variera från någon månad upp till 18 månader. Det är alltid en individuell bedömning. Har du inte kunnat nås eller varit i kontakt med ditt personliga ombud på 4 veckor avslutas du. Efter avslutad kontakt är du naturligtvis välkommen att söka igen på nytt om du behöver stöd.
Mina anhöriga tycker jag ska ha ett personligt ombud, får jag det då?
Ingen annan än du avgör om du vill ha ett personligt ombud, du måste alltså själv önska dig ett personligt ombud. Anhöriga kan ta den första kontakten om du har bett dem om den hjälpen.
Min socialsekreterare, vårdkontakt eller myndighetsperson tycker att jag borde ha kontakt med er, kan de ställa det som krav?
Nej, det är bara du som avgör det. Socialsekreterare, vårdkontakter eller myndighetspersoner får inte remittera dig till personligt ombud men de kan hjälpa dig att kontakta servicecenter.
Kan personliga ombudet följa med mig till myndigheter på möte?
En av personliga ombudets uppgifter är att vara ett stöd i kontakt med olika myndigheter, så det är inte ovanligt att vi är med på besök hos socialtjänsten, vården eller andra myndigheter.
Jag vill inte ha kontakt med min handläggare, vad kan ni göra?
Många vill ha stöd i kontakt med myndigheter och vi är ofta med på besök hos exempelvis socialtjänsten. Inför ett sådant besök planerar vi tillsammans vad du vill ta upp och vad du vill få ut av mötet, men vi kan inte gå dit i ditt ställe. Din medverkan är en förutsättning för personliga ombudets arbete. Du måste själv vara delaktig eftersom stödet skall utgå från dig, ingen annan.
Får jag ha med mig någon till vårt första möte?
Absolut får du det. Många av dem vi träffar brukar första gången ta med sig någon person som de känner sig trygga med.
Jag är i akut behov av hjälp, kan ni hjälpa mig?
Nej, personligt ombud är ingen akutverksamhet. Är du i akut behov av hjälp kan du vända dig till kommunens socialjour eller psykiatrins akutmottagning.
Kan personligt ombud hjälpa mig att sköta min ekonomi?
Vi kan inte sköta din ekonomi, men vi kan hjälpa dig att hitta det stöd du behöver. Det kan till exempel handla om att boka tid och följa med till socialsekreterare, en budgetrådgivare eller ansöka om god man.
Kan man ha ett personligt ombud för att slippa känna sig så ensam?
Många av de vi träffar känner sig ensamma och isolerade. Vårt uppdrag kan då vara att tillsammans hitta sätt att bryta isoleringen och träffa andra på ett sätt som fungerar för just dig. Det kan handla om att komma i kontakt med föreningar eller ansöka om kontaktperson.
Kan personliga ombudet hjälpa mig att hålla ordning hemma?
Nej, det kan vi inte. Men vi kan hjälpa dig att hitta andra personer som kan stötta dig i att få rutiner för att hålla ordning hemma. Vi kan till exempel hjälpa dig att ansöka om boendestöd eller hemtjänst.
Kan jag få personligt ombud fast jag redan har kontakt med flera olika myndigheter?
Ja, om du anser att samverkan mellan de myndigheter du har inte fungerar på ett bra sätt. Vårt uppdrag blir då att samordna dessa kontakter genom att till exempel ordna gemensamma möten eller upprätta en SIP (samordnad individuell planering).
Jobbar ni kvällar och helger?
Nej, personliga ombud arbetar dagtid vardagar mellan 8.00 och 17.00. Vi arbetar inte på helger eller röda dagar.
Har jag rätt att få stöd av ett personligt ombud?
Nej, personligt ombud är ingen lagstadgad rättighet.
Om jag är missnöjd med min kontakt med personligt ombud?
Kontakta enhetschef Maria Arnesson, på telefon 0581-811 24, 070-386 77 30.
Senast uppdaterad