Försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd
På den här sidan hittar du information om vad du behöver göra för att ansöka om ekonomiskt bistånd. Du kan också läsa om vem som kan få försörjningsstöd.
När har du rätt till ekonomiskt bistånd?
Enligt socialtjänstlagen har du rätt till ekonomiskt bistånd om du inte kan tillgodose dina behov eller få dem tillgodosedda på annat sätt.
Ekonomiskt bistånd är tänkt att fungera som ett sista skyddsnät för dig som har tillfälliga ekonomiska problem. Du har i första hand ett eget ansvar för att reda upp din situation. Målet är alltid att ekonomiskt bistånd ska vara tillfälligt och att du ska bli självförsörjande så snabbt som möjligt.
Se filmen om ekonomiskt bistånd
Se filmen Ekonomiskt bistånd för att få vägledning och för att se vad som gäller för just dig.
Nyansökan
Om du tidigare inte ansökt om ekonomiskt bistånd eller inte varit aktuell under de senaste tre månaderna kan du göra enligt följande.
- Du kan logga in med BankID på invanarportal-soc.lindesberg.se
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och göra din ansökan digitalt via vår e-tjänst.
- Du kan kontakta oss genom att ringa vår nybesökstelefon måndagar och torsdagar klockan 13:00-14:00 via kommunens växel på 0581-810 00.
Efter att du skickat in din ansökan blir du kallad till en handläggare och får komma på ett personligt besök för en utredning. Utredningen görs helt och hållet på ditt initiativ. Du behöver ha tillgång till alla dina inkomster, utgifter och tillgångar.
Handläggaren kan behöva ta kontakt med andra myndigheter som till exempel:
- Försäkringskassan
- Arbetsförmedlingen
- A-kassan
Redan aktuell och har en kontakt med en handläggare
Om du redan är aktuell och har kontakt med en handläggare kan du logga in på invanarportal-soc.lindesberg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och därifrån
- Ansöka digitalt om ekonomiskt bistånd med BankID, en så kallad Riksnormsansökan.
- Skicka meddelande till din handläggare.
- Göra en tilläggsansökan, om du fått en extra stor utgift efter att du gjort din månadsansökan och anser att du inte klarar dig till nästa inkomst.
- Du kan också kontakta din handläggare som har telefontid måndag till fredag kl. 09:30-10:00 genom att ringa kommunens växel på
0581-810 00.
Vem kan få försörjningsstöd?
Stödet är individuellt behovsprövat och det ställs krav på att du ska ha gjort allt du kan för att själv klara din och din familjs försörjning.
Om du har pengar på banken eller andra ekonomiska tillgångar är du skyldig att använda dessa till din försörjning innan du bedöms ha rätt till ekonomisk hjälp.
Om du är sambo, gift eller registrerad partner måste ni i första hand hjälpa varandra ekonomiskt.
Du ska också i första hand söka de generella förmåner och ersättningar som du kan få, till exempel sjukpenning, föräldrapenning, bostadsbidrag och underhållsstöd.
Provräkna om du kan få försörjningsstöd, socialstyrelsen.se Länk till annan webbplats.
Beslut
Din ansökan handläggs alltid så snabbt som möjligt. Det är viktigt att din ansökan är korrekt ifylld och att alla handlingar som behövs är bifogade. I annat fall måste handläggaren begära in dessa uppgifter från dig och då tar det längre tid att få ett beslut.
Din ansökan om bistånd kan komma att avslås om du inte lämnar begärda uppgifter eller handlingar.
Hur gör man för att överklaga?
Alla beslut om försörjningsstöd kan överklagas enligt förvaltningslagen. Överklagandet ska göras skriftligt. Du måste tala om vilket beslut som överklagas och vad du är missnöjd med.
Socialtjänsten är skyldig att hjälpa dig med överklagandet. Du måste skicka överklagandet till handläggaren senast tre veckor efter att beslutet fattades.
Tystnadsplikt
Vi har tystnadsplikt.
Det kan vara jobbigt att vara så utlämnande som du får lov att vara i kontakten med oss. Därför kan det vara skönt att veta att allt du säger skyddas av offentlighets och sekretesslagen.
Kontakta oss för rådgivning
Kontakta oss för att få rådgivning i ekonomiska och sociala frågor. Ring kommunens växel 0581-810 00 så hjälper vi dig att hitta rätt.
Manualer
Här nedanför hittar du manualer som beskriver hur du loggar in i vår invånarportal
Logga in i vår invånarportal
Du hittar dina ärenden och beslut i våra invånarportal.
För att logga in behöver du klicka på nedanstående länk, alternativt skanna QR-koden med din mobilkamera. Därefter behöver du logga in med ditt mobila bank-ID för att komma in i portalen.
Länk till Invanarportal-soc.lindesberg.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
QR-kod till invanarportal-soc.lindesberg.se

Senast uppdaterad