Hitta på sidan
Försäljning av tobak
Om du vill sälja tobak behöver du söka tillstånd hos Miljöenheten på Samhällsbyggnadsförvaltningen.
Tillstånd
Tillstånd krävs för att få sälja tobak. För att din ansökan ska kunna godkännas krävs att du uppfyller lagens krav, bland annat att du inte har skulder hos Kronofogden, att du inte har anmärkningar hos Skatteverket samt att du inte förekommer i polisens belastningsregister för allvarlig brottslighet.
När du ansöker om tillstånd för försäljning av tobak kommer Miljöenheten på Samhällsbyggnadsförvaltningen att utreda om du är lämplig. Kraven på lämplighet gäller även för andra med ett betydande inflytande i verksamheten t.ex. ägare, finansiärer, chefer och andra ansvariga.
Blankett för ansökan om tobakstillstånd Länk till annan webbplats.
Regler för försäljning av tobak på Folkhälsomyndighetens webbplats Länk till annan webbplats.
Egenkontroll
När du ansöker som tillstånd ska du skicka med en kopia på verksamhetens egenkontrollprogram.
I länken nedan finns vägledning från Folkhälsomyndigheten. Bland annat om egenkontrollprogram.
Avgifter
Samhällsbyggnadsförvaltningen tar ut en avgift för handläggning av din ansökan om tillstånd.
För närvarande är avgiften 9 520 kronor för permanenta tillstånd och 4 760 kronor för tillfälliga tillstånd.
Avgiften för ändring av tillstånd är 6 545 kronor. Avgifterna tas ut även om ansökan avslås.
Miljöenheten på Samhällsbyggnadsförvaltningen genomför tillsyn på alla försäljningsställen för tobak inom våra kommuner. För tillsynen betalar du en årlig avgift, som för närvarande är 6 545 kronor per år.
Kontakt
Telefontider
- Vardagar 10-12 och 13-15.
- Dag före helgdag 10-12
Besöksadress och besökstider
Prästgatan 6 i Lindesberg
- Vardagar 10-12 och 13-15.
- Dag före helgdag 10-12.
Mejla
Skicka brev
Samhällsbyggnadsförvaltningen
711 80 Lindesberg
Text
Senast uppdaterad