Nu kan du låna en matchbiljett

Representanter från föreningar och kommun.

Du som har ett lånekort på biblioteket kan låna en matchbiljett till någon av de, just nu, sju föreningarnas hemmamatcher. Det är ett samarbete som initierats av kommunens samordnare av fritidsfrågor, Kenneth Andersson.

- Vi vill erbjuda fler att ta del av den gemenskap som finns på våra idrottsarenor runt om i vår kommun. Vi har många idrottsföreningar som erbjuder fin idrottsunderhållning. Vet att många är intresserade och gärna går på matcher men kanske inte på så många som man skulle vilja då det blir för dyrt. Det öppnar också upp för att motverka ofrivillig ensamhet. Vi har många som inte har en aktiv fritid, framför allt bland våra äldre. Samtidigt vill vi få fler att upptäcka glädjen att gå på matchevenemang, både ung som äldre, säger Kenneth Andersson, samordnare av fritidsfrågor.

Filip Halvordsson från Lindlövens IF och Oliver Asplund från Frövi IK är rörande överens om att detta initiativ kan skapa ett intresse och att det ger alla samma möjlighet att se och uppleva sport.

- Förhoppningsvis så får man uppleva en viss spänning också under matcherna då många matcher är jämna, säger Filip Halvordsson, Lindlövens IF.

- Skaffa ett lånekort, låna en biljett och kom och heja fram oss till framgång, avslutar Filip med ett leende.

- Det här är ett exempel på hur invånarna i kommunen kan bli engagerade i våra sporter som de kanske inte brukar gå på. Volleybollen är inte en så stor publiksport i sverige. Det här initiativet kan innebära att fler får upp ögonen för vår sport, säger Linde Volleys coach Désireé Tan.

Så här går det till:

• Allt du behöver är ett lånekort från biblioteket. Har du inget så kan du skaffa dig ett på något av kommunens bibliotek, kostnadsfritt.
  • Lånetiden är 10 dagar och du får gå på flera matcher under låneperioden.
  • Du kan låna fyra biljetter på ett lånekort. Det innebär att du kan ta med dig familjen eller kompisgänget och heja fram lagen till framgång.
  • Lånebiljetten kan endast lånas på plats på stadsbiblioteket i Lindesberg.
  • Lånebiljetten kan inte lånas digitalt och kan inte reserveras i förväg.
  • Som låntagare kan du inte förnya lånet eller förlänga lånetiden. Du kan låna matchbiljett två gånger men inte i följd.

Lindlövens IF, Guldsmedshytte SK, LIF Lindesberg, IFK Lindesberg, Linde Volley, Frövi IK och WSK är de föreningar som i dagsläget är med i samarbetet.

Förhoppningen är att samarbetet leder till att fler får uppleva gemenskapen i idrottssammanhang men också att locka fler till att besöka biblioteket. Det finns inget krav på att låna någon bok i samband med att man lånar biljetten men naturligtvis får man det.