En tredjeplats för kommunens företag i Bästa Tillväxt 2023

Diplom till Lindesbergs kommun för tredjeplaceringen i 2023 års tillväxtindex i Örebro län.

Varje år delar företaget Syna ut priset Bästa Tillväxt till den kommun i varje län där företagen växer bäst. För andra året i rad ligger kommunens företag på topp tre i Örebro län.

En tredjeplats för kommunens företagare

I Lindesbergs kommun är det totalt 46 företag som har uppfyllt samtliga tre kriterier gällande nyanställning, omsättning och vinst. Tillsammans har de bidragit till en tredjeplats i Bästa Tillväxt 2023 för Örebro län.

– För andra året i rad ligger vi topp tre i bästa tillväxt i länet vilket visar på kontinuitet, men också den enorma kraft som finns hos våra företagare i Lindesbergs kommun. Det är otroligt glädjande att vi har så många företag som expanderar, går med vinst och har ökat sin omsättning det senaste året, säger Tomas Klockars (M), kommunstyrelsens ordförande.

Tillväxtindex som värdemätare

Priset Bästa Tillväxt delas ut till de kommuner i varje län som har störst andel företag som nyanställer, ökar sin omsättning och går med vinst under året. Det är en utmärkelse som baseras på fakta och som belönar bred och stabil tillväxt i det lokala näringslivet. Utifrån företagens bokslut skapas ett tillväxindex som jämför länets kommuner och visar på hur utvecklingen har sett ut över tid. Utmärkelsen Bästa Tillväxt har delats ut av kreditupplysningsföretaget Syna sedan 2007.

– Vi ska självklart arbeta aktivt för att klättra även i Svenskt Näringslivs ranking, men samtidigt glädjas åt det här resultatet som bygger på faktiska siffror om hur det går för våra lokala företag, avslutar Tomas Klockars (M).

Se vilka lokala företag som uppfyllt alla tre kriterier Länk till annan webbplats.