Hur är det att vara elev på Lindbackaskolan?

Eleverna -----  på Lindbackaskolan tillsammans på en bänk i samlingslokalen Galaxen på Lindbackaskolan.

Eleverna Kendra, Chahd och Emma.

Vi är flera som har läst nyheter om konflikter, skadegörelse och exposekonton på Lindesbergs högstadieskola, Lindbackaskolan. Men, vilken upplevelse har elever, lärare och rektor av skolan och hur väl överensstämmer den mediala bilden med verkligheten? Jag träffar eleverna Kendra, Chahd, Emma och Sam som delar med sig av sina tankar och åsikter om Lindbackaskolan.

Eftermiddag på Lindbackaskolan

Det är onsdag eftermiddag strax före ett. Det är liv och rörelse på samlingsplatsen Galaxen på Lindbackaskolan, lunchen är avklarad och elever sitter tillsammans i olika grupper, kollar mobilen och väntar på att nästa lektion ska börja. Personal är hela tiden närvarande, rör sig runt på samlingsplatsen och pratar med eleverna.

Det har varit många turer kring Lindesbergs högstadieskola, Lindbackaskolan. Mediebilden av skolan har dominerats av nyheter om skadegörelse, konflikter och kritik från Skolinspektionen. Men, vad säger rösterna inifrån skolan? Hur upplever elever, lärare och rektor situationen på Lindbackskolan och hur väl stämmer medias bild överens med verkligheteten?

Jag Jenny, kommunikatör på Lindesbergs kommun, träffar Chahd (9E), Emma (9B), Kendra (7C) och ytterligare en elev som vill vara anonym. För enkelhetens skull väljer jag att kalla hen för Sam. När klockan har passerat 13.00 har de flesta elever förflyttat sig till sina klassrum, ett lugn har lagt sig över Galaxen och vi kan påbörja vårt samtal.

Hur tycker ni det är att vara elev på Lindbackaskolan?

Emma: Jag tycker det är ganska bra. Jag är med i elevrådet och har ju gått runt en del i klassrummen och sett att det är lite sämre i vissa klasser. Det beror på vilken grupp det är och vilken årskurs man går i. Det finns ju flera grupper eller gäng på skolan, men de håller sig för själva. De påverkar inte oss andra runt omkring.

Chahd: Det är väl bra och det är som Emma säger, det beror på vilken klass man går i och vilka man umgås med, alla är ju inte på samma sätt. Alla har olika personligheter och, som sagt, det beror på vilka man är med.

Kendra: Jag håller med, att det beror på vilka människor man är vän med. Har man mycket vänner är det enklare att välja vilka man ska umgås med. Men, har man inte många vänner är det svårare att umgås med någon och då kan man tycka att skolan är dålig på grund av det.

Sam: Det är ok antar jag, det är som att vara elev på en annan skola tänker jag. Jag känner mig trygg i min klass.

I media har vi bland annat fått läsa om skadegörelse, bilder på ett misstänkt vapen och snöbollskrig på bussen från skolan. Hur tycker ni att medias bild av Lindbackaskolan överensstämmer med verkligheten?

Chahd: När man hör om det tänker man "oj, hur kunde det här hända?". Rykten sprider sig snabbt och många påverkas. Man kan bli lite rädd och orolig ibland, speciellt när man hör något rykte om ett vapen. Men det som är bra är att lärarna och rektorn får reda på det snabbt och kan hantera det genom att prata med eleven eller eleverna.

Emma: Grejen är ju att, det där som händer med bild på vapen och exposekontot för något år sedan, det är ju inte roligt men det påverkar inte mig så mycket. Det händer mycket utanför skolan och speciellt i de olika grupperna.

Chahd: Exakt, det händer saker utanför skolan. Bråk startar utanför skolan och sen är det i skolan man ser varandra och saker händer. Problemet blir större i skolan för att man är omkring varandra.

Sam: Det här med droghundarna som är här en gång i månaden kan vara lite ångestframkallande, då kan jag känna att jag vill stanna hemma.

Kendra: Rykten och bilder sprids ju väldigt snabbt, men jag tycker också det är bra att våra lärare kan hantera det så att vi elever inte behöver oroa oss.

Lindbackaskolan i skymning.

Lindbackaskolan i Lindesberg

Vad är det bästa med Lindbackaskolan?

Chahd: Vi har jättesnälla lärare, de hanterar allt på bästa sätt och man känner sig trygg även om det händer något på skolan. Man kan prata med vilken lärare man vill och det är något väldigt bra med skolan. Lärarna ser till att skolan är rolig och kul.

Kendra: Jag tycker att våra lärare och mentorer är mer som våra vänner. Alla som jobbar på skolan är så trevliga och snälla och det är kul att vara runt dem. Jag tycker också det är bra att det finns en anpassad skola, min syster går i den. Det är jättebra att hon får ungefär samma möjligheter som oss andra i skolan.

Sam: Jag håller med, lärarna är bra och man kan prata med dem på ett bra sätt. Det känns roligt att komma till skolan på grund av lärarna, ibland när man åker hem längtar man till att komma tillbaka nästa dag. En annan bra sak med skolan är att det inte är så mycket mobbning.

Chahd: Exakt, alla känner varandra eftersom det inte är en så stor skola. Många är vänner och man kan prata med de flesta. Givetvis kan mobbning ske, men det är inte så vanligt.

Emma: Lärarna är bra. Det finns en trygghet hos eleverna, i alla fall i min klass. Det känns inte som att det är någon i klassen som mår dåligt.

Vad skulle kunna bli bättre i skolan?

Emma: Jag tycker att vi skulle kunna ta hand om skolan och lokalerna lite bättre. Till exempel toaletterna för de blir riktigt äckliga, det är kaos på vissa toaletter.

Kendra: Jag tycker man ska behandla skolan som man behandlar sina saker hemma. Och att man ska behandla folk som man själv vill bli behandlad, med respekt. Jag själv vill inte bli mobbad och då ska jag inte heller göra det mot någon annan.

Chahd: Det finns vissa gäng i skolan, men lärarna gör ju precis det de ska göra. De pratar med de här eleverna och försöker lösa saker och ting. Det vore bra att minska sådana gäng, prata med personerna så att miljön blir bättre i skolan.

Sam: Ibland händer inget trots att lärarna pratar med de här eleverna. Vissa elever tycker det är roligt att få en utskällning eller tillsägelse, det blir nästan som ett beroende.

Chahd: Precis, och då tänker man att skolan inte kan göra så mycket mer åt det. Då behöver man ändå prata om det hemma tycker jag, så att man förstår att det här är skola och inget trams. Att det finns en mening med skolan och att det är på allvar.

Om ni fick möjligheten att förändra något på skolan, vad skulle det vara?

Emma: Skaffa fler bekväma sittplatser!

Chahd: Få tillbaka alla soffor som fanns förut.

Kendra: Och få tillbaka borden i Galaxen!

Sam: Om jag fick vara med och bestämma skulle jag kolla mer noggrant efter vejp som många elever har. De triggar ju igång brandalarm och kan vara skadliga för de som har astma, att det blir svårt att andas. Det var många brandalarm förra året.

Emma: Ja, jag tror det var brandalarm typ två gånger på en vecka då.

På vilket sätt bidrar ni elever till att skolan ska vara en lugn och trygg plats att vara på?

Sam: Det finns ju de elever som har svårigheter, som exempelvis inte kan sitta still. Då kan jag se hur andra börjar flina eller säga att personen är konstig och då känner jag att jag vill "plocka upp" den personen och umgås med honom eller henne. Ingen förtjänar att få skit från andra bara för att man beter sig lite annorlunda. Om man själv har blivit mobbad kan man verkligen förstå och därför vara den som startar en konversation med personen som har det lite tuffare.

Chahd: Jag försöker alltid vara snäll och respektera alla runt omkring mig.

Kendra: Om jag ser någon att vara taskig, då tycker jag det är bra att säga åt personen som mobbar. Att fråga "vad håller du på med?" och "hur skulle du känna om det var du?", för det är inte många som säger till den som mobbar. Man ska våga säga ifrån, för du hade velat att någon backade upp dig om du blev mobbad. Det kostar ingenting att vara snäll.

Sam: Och om man är rädd för att säga till någon så har man ju alltid lärarna som kan göra något åt det.

Emma: Som ordförande i elevrådet hjälper jag exempelvis till att ordna stormöten. Min uppgift är att få ut elevernas frågor till lärare, till rektorn eller till kiosken.

Senast uppdaterad