Vill du arbeta som röstmottagare under EU-valet 2024?

En röstmottagare som tar emot valsedlar från person.

Vill du vara med och bidra till en viktig demokratisk process? Vi påminner om att du kan ansöka om att arbeta som röstmottagare under det kommande EU-valet. Ansökan stänger den 30 april.

I år är det val till Europarlamentet där 720 ledamöter från EU:s 27 medlemsländer ska väljas in. Valdag i Sverige är den 9 juni och förtidsröstningen börjar den 22 maj. I Lindesbergs kommun finns det 16 valdistrikt och 4 förtidsröstningslokaler, just nu söker vi röstmottagare som kan arbeta på valdagen, under förtidsröstningen eller både och. Sista ansökningsdag är den 30 april.

Vad gör en röstmottagare?

Röstmottagare kallas de som arbetar i vallokaler och förtidsröstningslokaler under valet. Det är valnämnden i Lindesbergs kommun som är lokal valmyndigheten och ansvarar för att bland annat se till att det finns röstmottagare som kan arbeta under valet. För sitt arbete får röstmottagarna ett arvode.

Exempel på arbetsuppgifter för en röstmottagare:

• Välkomna väljare och hålla god ordning i kön till val- eller förtidsröstningslokalen.
  • Besvara frågor om hur röstningen går till.
  • Dela ut valkuvert.
  • Lägga ut och hålla ordning på valsedlar.
  • Ta emot röster och markera dem i röstlängden.
  • Granska förtidsröster.
  • Räkna rösterna efter röstmottagningens avslut.
  • Möblera lokalen innan röstningen börjar.
  • Hjälpa väljare, som ber om hjälp, att rösta.

Arvoden för röstmottagare under EU-valet 2024:

• Röstmottagar får 191 kr/timme för arbete under valdagen eller förtidsröstningen
  • Röstmottagare får 191 kr/timme för deltagande i utbildning inför arbete på valdagen och förtidsröstningen
  • Reserver får 500 kr för beredskap under EU-valet
  • Ordförande i valdistrikt får ett arvode om 1092 kr utöver timarvodet
  • Vice ordförande i valdistrikt får ett arvode om 655 kr utvöver timarvodet
  • Resekostnader ersätts enlig det kommunala reseavtalet

Krav för att få bli röstmottagare

För att få arbeta som röstmottagare i Lindesbergs kommun ska du:

• Fyllt 18 år.
  • Inte stå som kandidat på en valsedel eller vara förtroendevald.
  • Kunna arbeta under hela dagen på valdagen, flera dagar under förtidsröstningen eller både och.
  • Gå valnämndens utbildning inför valet.
  • Vara noggrann, serviceinriktad och kunna arbeta i grupp.

Förtidsröstningen startar den 22 maj och håller på fram tills valdagen den 9 juni. För röstmottagare på förtidsröstningen varierar arbetstider beroende på när förtidsröstningslokalen har öppet, i Lindesbergs kommun har alla lokaler öppettider under både kvälls- och dagtid. Utöver lokalens öppettider behöver röstmottagare vara på plats cirka 30-60 min innan lokalen öppnar för dagen och efter att lokalen stänger.

Under valdagen den 9 juni har vallokalerna öppet kl. 8-21 för röstmottagare är arbetet uppdelat i pass under dagen med start runt kl. 7 och slutar när rösträkningen är klar.

Hur ansöker jag om att bli röstmottagare?

Du lämnar in din ansökan om att bli röstmottagare via vår e-tjänst

Vill du bli röstmottagare i Lindesbergs kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

I e-tjänsten kan du välja om vill arbeta som röstmottagare på valdagen, under förtidsröstning eller både och samt vilka orter du kan tänka dig att arbeta på. När du skickat in din ansökan i e-tjänsten kommer du kunna följa ditt ärende under mina sidor, håll gärna utkik efter meddelanden i e-tjänsten där valkansliet kommer kontakta dig med information om rekryteringsprocessen.

Du är varmt välkommen med din ansökan senast 30 april 2024.

Har du frågor?

Har du några frågor om rollen som röstmottagare eller valet i Lindesbergs kommun? Kontakta oss gärna på val@lindesberg.se